Organitzem el seminari ‘Violències sexuals entre menors: abordatge comunitari i reptes educatius’

Ara fa unes setmanes, des de la Fundació, vam organitzar el seminari ‘Violències sexuals entre menors: abordatge comunitari i reptes educatius’ a l’Espai jove Palau Alòs, de Barcelona.

El seminari va reunir a a professionals i voluntàries de diferents entitats que van participar de diferents debats i dinàmiques amb l’objectiu de generar un espai de reflexió i debat entorn la intervenció amb infants i joves que cometen alguna conducta sexual inadequada.

Per què un seminari?

Les violències sexuals a la infància (VSI), malauradament, són una realitat més oculta i quotidiana del que pensem: 1 de cada 5 infants i adolescents en pateixen, com a mínim, una vegada abans d’arribar als 18 anys. En aquest sentit, cal destacar que el 30% d’aquestes es donen entre menors.

Davant d’aquest context, des de la Fundació, apostem per generar espais per reflexionar sobre com acompanyem aquestes situacions de conductes sexuals inadequades o de violències sexuals a la infància entre menors, ja que creiem que és necessari aprofundir en aquest àmbit per tal de millorar la nostra intervenció davant d’aquestes situacions.

Així doncs, el seminari va sorgir com un espai que permetés posar en comú la diversitat de mirades i persectives entre professionals i voluntàries del lleure: delegades de protecció, psicòlogues, personal de l’àmbit de la justícia, especialistes, etc.

Quines qüestions s’hi van tractar?

Com dèiem, el seminari pretenia abordar la qüestió de com intervenim amb aquells infants i joves que ham comès alguna conducta sexual inadequada. En aquest sentit, es van preparar alguns debats i dinàmiques per intentar donar resposta a preguntes com:

  • • Com ha de ser la intervenció educativa amb les menors que cometen conductes sexuals inadequades?
  • • Què són, com es concreten i a quins objectius responen les conseqüències disciplinàries que dicta el protocol davant d’aquests casos?
  • • Després de que s’hagi produït l’expulsió d’un infant o adolescent de l’espai educatiu, es poden plantejar processos de reentrada? Com han de ser? Què es necessita per tal que siguin possibles i amb les màximes garanties d’èxit?
  • • Més enllà de la protecció immediata, quins són els reptes i les capacitats del lleure davant la víctima? Quin encaix hi té la seva reparació en els espais educatius de lleure?

Entitats i associacions participants:

  • • Escoltes Catalans
  • • Esplac (Esplais Catalans)
  • • Minyons, Escoltes i Guies de Catalunya
  • • MCECC (Moviment de Centres d’Esplais Cristians Catalans)
  • • ASC (Associació Catalana d’Scouts)
  • • Fundació Pere Tarrés
  • • Fundació Vicky Bernadet
  • • Sant Joan de Déu – Unitat Funcional d’Abusos al Menor (UFAM)
  • • PrevenSI
  • • Mandràgores
  • • ERG (Enfocament Restauratiu Global, IES Can Periquet)
  • • UB – Departament de Dret Administratiu i Processal
  • • Serveis Socials de Martorelles
  • • Escola EFA (Escola de Formació d’ACELLEC)
  • • DGAIA (Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència)
  • • Àngel Blau
  • • PdA Bullying
  • • Psicòlegs de l’àmbit medi obert de Justícia Juvenil

Des de la Fundació, volem agraïr la vostra participació i esperem que fos profitós per a totes les persones assistents. Esperem poder-ne organitzar més en un futur!

0
    0
    Cistella
    La teva cistella està buidaTornar a la botiga
    Ves al contingut